Organist Cor Ardesch heeft een compositie gemaakt voor het Kam orgel uit de Grote kerk in Dordrecht, in samenspel met de Lekkerkerker en de Harlekino uit Gouda.
Stadsorganist Cor Ardesch schreef een speciaal arrangement voor zowel het 19e-eeuwse Kamorgel van de kerk, als voor de draaiorgels ‘Lekkerkerker’ (1928) en ‘Harlekino’ (1994).
Een botsing van culturen. Een Oud-Hollandsche kakofonie. Misschien zelfs wel ‘vloeken in de kerk’? Het is van alles een beetje. Maar bovenal was het concert een belevenis voor iedereen die ofwel van orgelmuziek houdt, ofwel van draaiorgelmuziek, ofwel van experimentele muziek in het algemeen. De organisator, de Werkgroep Muziek van Stichting Behoud Grote Kerk, heeft de avond getooid met de naam ‘De Dordtse Dom Draait Door’. Voorzitter Joop van den Berg: “Die titel is een knipoog naar het ‘gekke karakter’ van het evenement, én naar het draaien der draaiorgels, en tenslotte naar het feit dat wij na 25 jaren nog volop doorgaan met de openstelling van de Grote Kerk voor het publiek.”
Precies tegelijk spelen lukt niet, daarvoor is de grondtoon te verschillend. Maar Ardesch laat de orgels wel met elkaar in snelle en langzame dialogen gaan: het ene orgel vraagt, het andere geeft antwoord. Geen mogelijkheid blijft onbenut. Alle overeenkomsten en verschillen worden hoorbaar.
De draaiorgels worden handmatig aangedreven door medewerkers van de Goudse firma Adrie Vergeer Draaiorgelbouw, die eigenaar is van de Lekkerkerker en de Harlekino. Zij hebben het eerste avontuur dan al achter de rug: de Lekkerkerker moet deels worden gedemonteerd om de kerk te kunnen binnenkomen.

Tekst: http://www.concertengrotekerkdordrecht.nl/paginas/bijzonderconcert.php