Een escaperoom (letterlijk: ontsnappings-kamer) is een populaire spelvorm voor groepen. Je zit (veilig!) opgesloten in een ruimte en moet samen puzzels en vraagstukken oplossen, die leiden tot de ‘sleutel’ waarmee je je kunt bevrijden uit deze ruimte. Het thema van een escaperoom kan vanalles zijn, dus ook een orgel!
Een orgel-escaperoom is een ruimte (bijvoorbeeld een klaslokaal) die zodanig is ingericht, dat het spreekt tot de verbeelding. Je moet je kunnen voorstellen dat je echt binnen in een groot orgel zit. Je bent omringt door duizenden pijpen en overal zie je ze in rijen staan, van heel groot tot heel klein. Geluid mag daarbij niet ontbreken.
Het verhaal moet het spannend maken: je zit opgesloten in het orgel (waarom?), je weet dat over 15 minuten de organist een daverend stuk gaat spelen (welk stuk?), als je dan nog tussen de pijpen zit zal horen en zien je vergaan, dus je wilt eruit.
Er moeten opdrachten (puzzels, raadsels) opgelost worden om de code te vinden waarmee je je kunt bevrijden.
De orgel-escaperoom dient twee educatieve doelen: 1. voor de samenstellers en 2. voor de spelers.
Samen met je team (circa 18 mensen) stel je een escaperoom samen: je bepaalt samen de aankleding van de ruimte en bedenkt wat je nodig hebt om die zo echt mogelijk te maken voor het thema.
Om een escaperoom over het orgel te kunnen maken moet je natuurlijk eerst wat meer weten over het orgel.
Kies eerst het thema voor je escaperoom, bijvoorbeeld:
– de geschiedenis van het orgel (in jouw woonplaats)
– belangrijke componisten van orgelmuziek
– de techniek van het orgel
Maak een schema voor de planning van de opdrachten.
Bijvoorbeeld: