Een escaperoom (letterlijk: ontsnappings-kamer) is een populaire spelvorm voor groepen. Je zit (veilig!) opgesloten in een ruimte en moet samen puzzels en vraagstukken oplossen, die leiden tot de ‘sleutel’ waarmee je je kunt bevrijden uit deze ruimte. Het thema van een escaperoom kan vanalles zijn, dus ook een orgel!
Wat is een orgel-escaperoom?
Een orgel-escaperoom is een ruimte (bijvoorbeeld een klaslokaal) die zodanig is ingericht, dat het spreekt tot de verbeelding. Je moet je kunnen voorstellen dat je echt binnen in een groot orgel zit. Je bent omringt door duizenden pijpen en overal zie je ze in rijen staan, van heel groot tot heel klein. Geluid mag daarbij niet ontbreken.
Het verhaal moet het spannend maken: je zit opgesloten in het orgel (waarom?), je weet dat over 15 minuten de organist een daverend stuk gaat spelen (welk stuk?), als je dan nog tussen de pijpen zit zal horen en zien je vergaan, dus je wilt eruit.
Er moeten opdrachten (puzzels, raadsels) opgelost worden om de code te vinden waarmee je je kunt bevrijden.
Educatief doel
De orgel-escaperoom dient twee educatieve doelen: 1. voor de samenstellers en 2. voor de spelers.
- Het samenstellen van de escaperoom en de opdrachten: voordat je toepasselijke inrichting van de ruimte kunt maken moet je weer weten over wat er binnen in het orgel te vinden is. Wil je toepasselijke opdrachten verzinnen, dan moet je eerst zelf meer weten over orgels (muziek, historie, bouw, techniek, erfgoed, etc).
- Het spelen van de escaperoom: de opdrachten moeten uitdagen om kennis te vergaren, iets te beluisteren, iets op te zoeken, uit te proberen. Bovendien speel je de escaperoom in een team en kom je verder als je samenwerkt.
Opdracht voor de samenstellers
Samen met je team (circa 18 mensen) stel je een escaperoom samen: je bepaalt samen de aankleding van de ruimte en bedenkt wat je nodig hebt om die zo echt mogelijk te maken voor het thema.
- Vorm 6 groepjes/drietallen, om opdrachten samen te stellen.
- Elk groepje maakt één opdracht (puzzel/raadsel) voor de escaperoom, waarbij de oplossing één cijfer is.
- Alle opdrachten samen leiden dan dus tot een 6-cijferige code, die nodig is om de sleutel van de uitgang van het orgel te bemachtigen.
- Zorg ervoor dat er zoveel mogelijk zintuigen worden geprikkeld in de escaperoom: kijken, voelen, ruiken, horen, proeven.
- Bezoekers van je escaperoom hebben straks 15 minuten de tijd om uit de escaperoom te ontsnappen (laat een timer meelopen voor extra spanning, en doe iets met geluidseffecten).
- Maak opdrachten die niet te gemakkelijk zijn, maar wel maakbaar binnen 15 minuten. Let op: er is dus ongeveer 2,5 minuut per vraag beschikbaar!
- Maak een filmpje van je escaperoom als je hem gaat testen.
Eerst bronnen onderzoeken
Om een escaperoom over het orgel te kunnen maken moet je natuurlijk eerst wat meer weten over het orgel.
Kies eerst het thema voor je escaperoom, bijvoorbeeld:
– de geschiedenis van het orgel (in jouw woonplaats)
– belangrijke componisten van orgelmuziek
– de techniek van het orgel
Maak een schema voor de planning van de opdrachten.
Bijvoorbeeld:
- De 6 opdrachten leiden elk tot een cijfer.
- Einddoel: openen van een kistje met iets lekkers/leuks/leerzaams voor de hele groep
- Eindcode (gebruik een cijferslot met 6 of twee met 3 combinaties): 195827
- Cijfer: 1 = uitkomst van puzzel 1
Cijfer: 9 = uitkomst van puzzel 2
Cijfer: 5 = uitkomst van puzzel 3
Cijfer: 8 = etc.