Ein Großteil der Musik wird in Notenschrift niedergeschrieben. Und die Notation ist, wie jede andere Schrift auch, ein Bündel von Vereinbarungen darüber, wie wir Musik so notieren, dass Sie oder jemand anderes sie auf diese Weise aufführen kann. Eine grafische Partitur ist eine Variante, die demselben Zweck dient, aber ohne die festen Vereinbarungen der traditionellen Notation. Diese freiere Methode der Notation kann für und von Kindern auf jedem Niveau verwendet werden, von sehr einfach bis komplex.
Eine einfache Partitur mit farbigen Kästchen oder Punkten hilft bereits beim Aufschreiben von Rhythmus und Tonhöhe. Sie lässt sich zum Beispiel gut in Kombination mit farbcodierten Instrumenten wie der Flötenkiste von Orgelkids, MeloPipes oder Boomwackers verwenden.
Een voorbeeld van een ingewikkelde grafische partituur is het stuk Treatise van Cornelius Cardew (1936-1981). Hij schreef het stuk tussen 1963 en 1967, bestaande uit 193 pagina’s met symbolen, abstracte vormen, getallen en figuren. Hij bedacht een eigen muzieknotatie en gaf daarbij geen instructies voor de uitvoering. De uitvoerende mag volgens het bijbehorende handboek zelf regels voor de interpretaties van de symbolen bedenken en vastleggen. De partituur lijkt op zichzelf al een beeldend kunstwerk. Zie 2 voorbeeldpagina’s hiernaast of beluister een uitvoering.
Niet alleen werk wat bedoeld is als muzieknotatie is geschikt, ook andere beeldende kunst (zoals abstracte grafische werken) lenen zich goed voor een muzikale interpretatie. Kijk bijvoorbeeld eens naar werk van Kandinsky en andere kunstenaars van het Bauhaus.
Kinderen zelf vrije grafische notaties laten maken is mogelijk op alle leeftijden. Kinderen kunnen al snel (abstracte) tekeningen maken, die vervolgens door de organist kunnen worden omgezet in klinkende muziek.
W. Kandinsky, Thirty (1937)
De activiteiten kunnen in verschillende lessen worden uitgewerkt of in een samenhangende reeks, bijvoorbeeld in een projectweek. De reeks dient verschillende doelen.
De volgorde is variabel. Zo kun je eerst kijken naar kunst en grafische notatievormen en daarna kinderen zelf laten tekenen. Maar andersom kan ook.
• Lezen: de leerlingen maken kennis met notatievormen van muziek.
• Noteren: de leerlingen verkennen hoe zij zelf verschillende notatievormen van muziek kunnen gebruiken om hun ideeën vast te leggen.
• Interpreteren: de leerlingen maken kennis met de interpretatie van beeldende/grafische kunst in muziek.
Dit onderwerp leent zich voor een langere reeks lessen. Of voor een intensieve korte periode, bijvoorbeeld tijdens een projectweek.